20 September, 2011

Hantu Bonceng hina Rasulullah s.a.w

Assalamualaikum.. Ceriakan hari kita dengan senyuman.. Moga hari ini lebih baik dari semalam.. 

Terkini, gempar mengenai filem "Hantu Bonceng" arahan Ahmad Idham yang dikatakan telah menghina Rasulullah s.a.w dalam babak yang dilakonkan oleh pelawak terkenal Zizan. Adegan yang dimaksudkan adalah seperti dalam video yang diambil dari youtube di bawah..


Dialog yang berbunyi "asyhadu anna Muhammadar syaitan" (aku naik saksi bahawa Muhammad itu syaitan). Walaupun ianya sekadar lakonan, tapi ia boleh menggugurkan shahadahnya. (Ustaz Nasrudin Hasan,Ketua Pemuda Pas). 

Persoalannya sekarang, macam mana filem ini ditapis sekiranya babak ini ditayangkan.. Babak yang menghina agama... Benda ni bukan boleh buat main-main.. Hilang akidah nanti.. Jangan terlalu asyik mengejar keuntungan dunia hingga kita menggadaikan agama kita.. Memang tak dinafikan, banyak sangat cerita hantu dan tahyul yang di tayangkan sekarang ni. Macam dah takde cerita lain yang nak buat.

Kadang-kadang, anak-anak kecil tanya soalan macam-macam yang berkaitan dengan benda tahyul ni sume.. Sebab tu, kita kena pantau anak-anak kecil agar mereka tak disuap dengan benda-benda yang sebegini rupa. Media merupakan salah satu medium yang paling cepat  budak-budak belajar. Jadi, sepatutnya media dan industri filem ini lebih peka untuk menghasilkan filem yang berunsurkan islamik agar boleh membentuk akhlak seseorang individu.. Betul tak? 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...