14 September, 2011

Cukai perkhidmatan prabayar sebanyak 6%


Rata-rata antara kita sekarang sudah mengetahui mengenai isu caj perkhidmatan yang dikenakan sebanyak 6% kepada pengguna perkhidmatan mudah alih prabayar.. Persoalannya, kenapa perlu adanya cukai perkhidmatan ni? Apa benar kerajaan dah kekurangan duit hingga mahu ambil duit rakyat dengan kenakan cukai?Mengulas isu ini, 

"Kementerian memberi jaminan bahawa tiada kenaikan akan berlaku pada masa terdekat ini, dan sebarang kenaikan hanya boleh dilakukan selepas mendapat persetujuan dari kerajaan menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia,"- malaysiakini.

Mungkin tiada kenaikan akan berlaku pada masa terdekat ni, tapi lambat laun akan berlaku juga. Sama jugak dengan kes astro baru-baru ni. Lama-lama nanti akan naik jugak. Tak rasa ke semua ni membebankan kita semua? 

Mungkin sesetangah orang merasakan yang cukai 6% ni tidak membebankan, apehal sangatlah dengan 60 sen tu kan. Tapi bagi kami golongan yang tak mampu ni, 60 sen tu cukup berharga. Bayangkan kalau sekali topup kena tambah lagi 60 sen. Dan kalau sepuluh kali topup, tak ke dah jadi 6 ringgit. Dengan 6 ringgit, banyak benda dah boleh beli kan. Betul tak?

Memang la nanti akan ada orang cakap, "Elehh.. Naik banyak mana pun, korang beli jugak".. Memang la.. Sebabnya dah takde pilihan lain. Lainlah kalau kita ni ada hak nak hentikan semua ni kan.. Orang banyak duit boleh la cakap tak kesah. Tapi cubalah pikir kami yang tak berduit ni tapi perlu gunakan perkhidmatan ni. Tapi tak perlulah nak kenakan caj perkhidmatan ni. Kalau sekali topup kena bayar RM10.60, tu tak termasuk lagi ada kedai-kedai yang nak kena caj lebih, silap hari bulan, kena bayar RM11 untuk nilai topup RM10. Tak berbaloi..

Dengan harga barang yang makin hari makin tinggi, bukan ke semua tambah beban di bahu rakyat. Mana perginya kata-kata "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan"? Macam tak bertepatan pulak bila ada cukai 6% ni. Yer dak?? 


Kemana jalan kita lepas ni.. Tepuk dada, tanya hati... Betulkah perjuangan kita selama ni... Renung-renungkan..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...